Nya äventyr

Direktlänk till inlägg 24 september 2011

Renovering - startskottet har gått!

Av Linda Nordstrand - 24 september 2011 22:23

Idag har vi varit i huset och fixat och trixat hela dagen i princip. Vi har kommit igång med renoveringen, och det känns så otroligt bra!


Andreas har tagit bort alla lister i sovrum, datarum och hall. Han har rivit ut heltäckningsmattorna i rummen, och imorgon åker den i hallen också ut   


Lite bilder från dagens renovering (klicka så blir dom större)

         Dom första två bilderna är från sovrummet, och dom två andra är från datarummet. På sista bilden ser man hur dammet/smutsen/kvalstren riktigt yr i luften...usch och fy!


Vid middagstid tog vi en paus och åkte ut till Birsta för att käka middag och shoppa lite grann. Vi fick hjälp av mamma och pappa, som hade fixat en släpvagn att köra grejerna i.

Vi gick först in i Birsta City och käkade en nacho-tallrik på Taco Bar, det är ju alltid mumsigt =)

Efter det blev det ett besök på IKEA. Vi köpte lite smått och gott som vi behöver till huset.

Det primära dock var att köpa två st 90 cm ribbottnar och en 180 cm bäddmadrass som vi skulle lägga i farmor och farfars gamla sängstommar.


Vi har ju bestämt oss för att göra "klart" gästrummet nere, för det kan vara bra för oss att ha ett rum att sova över i medan vi renoverar på övre plan. Blir det en sen kväll i huset pga renoveringen och man ska dit nästa dag igen, så är det ju skönt om man slipper åka hem till Granlo bara för att sova.


Den blå tapeten som farmor valde för 40 år sen, får sitta kvar sålänge. Vårt första prio är ju att göra klart övre plan först. Så småning om kommer den blå tapeten ryka, och nån ljus fräsch tapet kommer ersätta den.


Vi har inte köpt några dyra grejer till gästrummet, utan kört på en budget variant. Det känns dock ganska mysigt där redan nu. Det är lite spartanskt fortfarande, men vi ska väl köpa nån hylla och sätta ovanför sängen, och kanske nån mysig matta till golvet. Det ska upp gardiner eller rullgardiner över fönstren, har inte riktigt bestämt mig vad som kommer passa bäst. Jag har ställt in två stolar där så länge, men dom är det inte säkert att dom kommer vara kvar. Vi får se hur vi ska möblera där så småning om. Troligtvis kommer vi fixa en tv dit, så gästerna kan ligga och zappa innan dom ska sova   


Så här ser det ut hittils. (som vanligt...klicka så blir bilderna större)

     

Vi har hängt upp ett tyg på en gardinstång framför dörren som går ut till förrådet, för att det ska bli lite mysigare. Jag måste fålla upp tyget dock. Än så länge har jag bara satt några nålar längst ner för att se hur det kommer bli på ett ungefär.


Det kommer bli toppen när det blir klart!   


Jag och Andreas vill tacka så mycket för skötbordet som vi fick av mamma och pappa idag. Det vart ett från IKEA, Gulliver i vitt. Tack tack!   


Nu blir det att sova, imorgon blir det en tripp till huset igen.


Pernilla och Micke skulle svänga förbi och kolla in huset och säga hej, när dom bilar tillbaka till Sthlm imorgon. Det blir jätte trevligt!


  

 
 
Ingen bild

Vendela

26 september 2011 10:29

Hejsan,
den där blåa tapeten är helt underbar! Det skulle vara väldigt roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
/Vendela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Nordstrand - 6 september 2012 21:35

Jaha...nu är jag tillbaka på jobbet efter ca 1 års ledighet, och det med blandade känslor. Det är roligt att träffa alla arbetskamrater igen! Det är skönt att sitta och äta lunch i lugn och ro, utan att behöva kasta i sig lunchen eller behöva ro...

Av Linda Nordstrand - 1 september 2012 20:28

Jag har målat och bytt knoppar på ett gammalt skåp efter farmor och farfar, och resultatet vart riktigt bra      Jag hann ta bort 3 av knopparna innan jag kom på att jag skulle knäppa ett före kort dock...   FÖRE: EFTER:           ...

Av Linda Nordstrand - 27 augusti 2012 12:51

              Söta kompisar dom där två      Själv känner jag att jag skulle behöva be om ursäkt till mina egna kompisar, för att jag inte varit särskillt närvarande på sista tiden. Jag ringer nästan aldrig till någon. Jag ringde inte e...

Av Linda Nordstrand - 25 augusti 2012 13:05

Nu har vi flyttat ner Andreas alla datagrejer så att lill-stumpa-stumpa äntligen skulle få sitt lekrum.   Det vart jätte mysigt, och vi är där inne ofta      Till myshörnan har jag köpt 4 st kuddar, och resten har jag sytt själv. Dom köpta är...

Av Linda Nordstrand - 1 augusti 2012 11:03

I lördags var vi på dop i Attmars kyrka. Det var Millys kusin Nova som skulle döpas.         Sista bilden har jag lånat från Hennys blogg (Novas mamma, Andreas syster). Hon var så söt lilla Nova, och så duktig i kyrkan! Milly skötte sig b...

Presentation

Omröstning

Våren är på ingång. Vilken är din favorit årstid?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lindas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards