Nya äventyr

Alla inlägg den 9 september 2011

Av Linda Nordstrand - 9 september 2011 14:47

Hej alla glada =)


Tänkte göra ett försök att börja blogga igen =)

Lovar inte hur ofta den kommer bli uppdaterad dock =P

Ska göra mitt bästa att uppdatera den lite då och då...det är tanken iallafall...sen får vi se hur långt det håller =)


Det är mycket som händer i mitt och Andreas liv just nu, så jag tänkte att det kunde vara kul att återuppta bloggen igen.


Vi har ju en bebis på väg, och ett husköp på gång. Två stora saker på en och samma gång! Jösses vilka vuxenpoäng vi plockar nu ;)


Nu är det bara 42 dagar kvar tills vår underbara lilla bebis kommer till världen   Beräknat datum är 21 oktober.


Jag längtar jätte mycket! Det känns jätte spännande, mysigt, underbart och lite läskigt på samma gång. Tänk, snart är bebisen här som vi kan älska och ta hand om   

Ja tänk, snart är bebisen här som jag och Andreas ska ta hand om alldeles själv. Vi är ju nybörjare på det här, så självklart känns det lite läskigt. Men alla säger att det kommer naturligt, och då gör det nog det för oss också =)


Det blir spännande att se om det blir en liten tös eller en liten pojk. Vi försökte ju kolla på ultraljudet vilken "sort" det skulle bli, men bebisen vill inte visa det. Den låg med benen i kors och navelsträngen låg i vägen. Nu får det bli en överraskning, och det blir ju bra det med =)


Vi har två tjejnamn vi väljer imellan, men vi har inget pojknamn alls. Vi tycker att det är jätte svårt att hitta ett pojknamn som vi gillar! Några förslag? =)

Vi måste verkligen lägger ner lite kraft på att hitta alternativ på pojknamn, snart kanske vi har en liten pojk i vår famn ju =)


Vi har köpt det mesta till bebisen, det är bara några saker kvar. Eftersom vi är första-gångs-föräldrar så känner man sig lite osäker vad man behöver och hur mycket av allt man behöver. Det är nästan så man skulle vilja att nån kom hem och kollade igenom grejerna, som kunde se om vi har missat nånting   

Äsch...det löser sig nog =)

Vi har fått jätte mycket grejer, och det är vi otroligt tacksamma för!

Tack så mycket till alla som har donerat saker till oss! Det är guld värt verkligen!  


Så till husköpet...


Vi har bestämt oss för att köpa min farmor och farfars hus i Nolby. Det har stått tomt i ca 1 år nu, sen dom flyttade in på hem. Dom skrev då över huset på pappa, så det är med pappa vi gör affärer  


Vi har varit runt till tre olika banker. Min bank; Nordea, Andreas bank; Swedbank och till Handelsbanken. Efter alla förhandlingar har vi bestämt oss för Handelsbanken. Vi har fått en jätte bra deal där tycker vi, så nu överger vi våra banker och testar något nytt. Vi hört otroligt mycket bra om Handelsbanken, och det känns ju bra!


Huset är ett vitt mexitegel hus på 300kvm, som det är nytt tak på och installerad bergvärme =) Det är i två plan. Ett markplan, och ett källarplan. Källarplanet känns inte som en källar dock, den är helt inredd, och känns inte som en läskig och fuktig källare =) På nedre plan finns det en öppenspis i en jätte fin vit mexitegelvägg, och så finns det en bastu innanför tvättstugan =)


Utvändigt är det inte mycket att göra på. Det är altanen på baksidan som behöver slipas och målas, men det är inget akut, det kan vi göra till sommaren.


Invändigt är det sunkigt dock. Farmor och Farfar har inte gjort nåt, sen huset byggdes 1971.

Jo förresten, det är nya golv på hela nedre plan =)


Vi kommer att fokusera oss på övreplan först. Nedre plan kan man lägga åt sidan ett bra tag. Vi kommer att lägga krutet på vardagsrum, två sovrum och hallen (och tvättstugan nere) först. Där blir det att måla tak, tapetsera och lägga golv. I vardagsrummet behöver vi inte byta golv dock, men parketten som ligger där måste slipas.

Köket och toaletten uppe är sunkigt också, men det får vi leva med ett tag. Det får bli till våren/sommaren som vi gör om där. Badrummet ska helkaklas, och köket ska bytas. Köket är självklart redan uppritat för länge sen, så vi vet hur det kommer se ut när det när det är klart    Får leva på drömmen i några månader, och göra klart den när vi har mer tid. Att köpa hus är ju ett livsprojekt.


Det är ju bara 42 dagar kvar till bebisen kommer, och det är vi väl medvetna om. Vi förstår att det är igentligen helt fel tid att köpa ett hus med renoveringsbehov. Men chansen kom nu, och vi tog den. Vi vet att vi kommer få det väldigt slitit ett tag framöver, och förstår att det troligtvis kommer bli en jobbig tid.

Det får vara värt det! Vi är inställda på det som komma skall...


Jag får bo i ett hus som jag trivs i, och som har ooootrolig potential att bli jätte fint med nya ytskikt. Jag får nära till mina föräldrar och min syster och hennes familj. Jag får flytta hem till Nolby igen, där jag alltid ha trivts.


Jag kommer kunna servera mitt barn samma specialrätter, i samma kök, som min farmor gjorde när vi var liten. Farmor brukade bjuda på "igelkott" = potatismos i en hög med prinskorv nerstuckna i, och "orm" = potatismos formad som en orm med köttbullar ovanpå. Jag kan bjuda på dessa rätter och berätta för mitt barn att i det här köket bjöd min farmor på samma kula rätter. Det känns så bra på nått vis =)


Vi fick ett bakslag gällande huset idag dock, som känns jätte tråkigt. Vi pratade med Servanet om att dra in fiber till huset för säkert en månad sen, och dom sa då att det fanns på gatan så det skulle inte vara några problem. Jag ringde idag igen, och fick prata med en riktigt säljare, som kollade upp det ordentligt. Han sa att visst finns det på gatan Gamlavägen, men inte nära oss. Ska vi dra fiber till vårt hus, så skulle kosta jätte mycket pengar. Vi hade kollat upp innan vad det brukar kosta, och det brukar landa runt 12.000:-, och det tyckte vi att det var värt. Säljaren sa nu att eftersom dom måste dra långt och över vägen osv, så skulle det kosta typ 100.000:-, och då blir det ju uteslutet. Så mycket pengar kan man inte lägga bara för att få snabbt internet. Säljaren rekommenderade oss att försöka få med grannarna, så vi skulle gå ihop om kostnaden, det kan det ju vara värt att kolla sen då kanske.

För Andreas vart det här ett uselt besked, hans största intresse är ju datorer. För honom var fibern jätte viktig för att han ska kunna fortsätta med vissa grejer som han brinner för. Jag lider med honom faktiskt. Visst det är "bara" snabbt internet, men har man haft en hobby som man älskar i många många år, så självklart känns det fördjävligt om man måste ge upp den.   

Det är ju inte alls lika viktigt för mig, men det känns ändå jobbigt pga att han är så besviken. Jag vill ju att husköpet ska kännas lika bra för honom som för mig, och just nu så gör det ju inte det. Min älskling!  

Var tvungen att gråta en liten skvätt när jag hade pratat med Servanet, för jag förstod hur besviken min älskling skulle bli...uscha!


Vi kommer ha en stor loppis i huset nästa helg 17-18 sept kl.9-18

Vi hoppas att det kommer mycket folk som är sugen på att köpa diverse fynd! Det är två fulla våningar med grejer som vi vill bli av med. Tipsa alla ni känner är ni snäll!


Jag har gjort en sida på Facebook där man kolla på lite bilder osv.


http://www.facebook.com/?ref=home#!/event.php?eid=133776006718311


Gå in och kika, kom och fynda, bjud med alla ni känner!   


  



Presentation

Omröstning

Våren är på ingång. Vilken är din favorit årstid?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lindas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards