Nya äventyr

Direktlänk till inlägg 18 november 2010

Nya äventyr

Av Linda Nordstrand - 18 november 2010 11:19

Sen jag skrev sist så har jag börjat på Ola´s vikariat   


Det betyder att jag några dagar har fått kliva upp mitt i natten för att åka iväg till jobbet. Klockan har ringt kl.04, för att jag ska vara på jobbet kl.05

Dagen är uppdelad på det viset att jag börjar med att packa upp varor från kl.05 fram till kl.10, sen går jag upp på övre plan och säljer kök i några timmar efter det.

Det är mån, tis och onsdag som är uppdelad på detta vis. På fredagar och varannan helg har jag hel dagar på kök.


Dom senaste 2 veckorna sen jag började på vikariatet har inte varit någon picnik direkt. Jag är ju inte den bästa på det där med sömn. Den minsta lilla grej kan göra att jag inte kan sova alls. Sömnproblem ligger i släkten   


Jag har ändå försökt gått in i det här med en positiv attityd. Jag har tänkt att jag måste ju prova för att veta hur det kommer gå. Det är ingen idé att tänka att det kommer att gå åt skogen innan jag har försökt   


Nu har det gått två veckor, och jag kan göra en första liten utvärdering.


Sömnen har inte funkat, jag kan inte komma till ro. Jag ligger och vrider och vänder mig. Jag somnar till i korta stunder, men vaknar titt som tätt. Jätte jobbigt. Jag oroar mig för sömnen hela dygnet runt. Sömnen som jag har förlorat, och sömnen jag måste få nästa natt. Det blir en himla stress, vilket inte gör saken lättare.


Det är jätte skönt att sluta vid två tre tiden, men har ingen nytta av fritiden efter jobbet. När man slutar vill man bara hem och vila. Jag har ju klivit upp kl.04 på natten och sedan gjort en 10 timmars arbetsdag.

Jag har åkt hem och lagt mig i sängen. Trots att jag är jätte trött, så somnar jag inte direkt. Det har blivit att jag har somnat till i ca. 20-30 minuter innan middagstid. Klockan är vid 17-tiden när jag vaknar. Middagen står då på schemat, sen blir det någon timme framför tvn, har ingen ork för att göra något annat. Redan vid kl.19 börjar jag oroa mig för sömnen. Jag får inte vara uppe för sent! Jag måste somna innan kl.22...helst kl 21 redan! Stress!

Hela dygnet blir förstört på ett vis. Man hinner inte med någonting, bara att oroa sig om dom timmar sömn man längtar efter, och hoppas att dom kommer vara goda.


Jag har insomningtabletter som jag kan ta. Jag har inte tagit någon tablett än dock, jag ville prova utan först. Jag tycker inte att man ska behöva ta tabletter för att klara sitt jobb heller. Jag vill verkligen klara mig utan. Jag tänker att jag får ta en tablett som sista utväg. Om jag verkligen behöver sova, efter flera nätters aga, så får jag ta ett piller för att komma till ro.   


Nu låter allt väldigt negativt kanske, men det finns ju några positiva saker med att prova något nytt   


Det är roligt och intressant att se hur det går till på andra avdelningar än sin egen    


Det otroligt nyttigt att vara på nedre plan och "stöka omkring". Man lär sig vad saker och ting är, och man ser nya saker hela tiden. Vi får ju mycket frågor på övre plan, och ibland blir man osäker vad och vart det finns. När man jobbar på köksavdelningen, finns det ju aldrig någon tid att gå ner och kika runt bara.


Det är jätte roligt att lära känna lite nya människor också   Det är ju många som man stöter på i korridoren eller i personalmatsalen, man säger att litet hej, men man har aldrig pratat med varann. Nu får man chans att prata lite mer, ta steg mot att känna varann en smula bättre. Det är jätte positivt!


Trots att det absolut finns positiva saker med att prova nått nytt, så känner jag att VPF är inte en avdelning som passar mig. Det har inget att göra med arbetsuppgifterna, utan att arbetstiderna passar inte för någon som har dom sömnproblem som jag har. Jag har 5 veckor kvar på vikariatet, och jag tänker bita ihop och köra på    Jag skulle inte klara av att ha det så här förevigt dock.


Idag är jag ledig och det är jätte skönt!    Jag har inte tänkt göra särskillt mycket, utan bara ta det lugnt och låta kroppen och knoppen vila.


Något som gör mig jävligt sur är att jag har haft ont i min högra arm i några veckor nu. Jag har inte tränat på minst en månad pga detta.    Det gör inte ont hela tiden, utan det är i vissa rörelser som det gör jätte ont. Ta på sig jackan eller att ligga på sidan och ta tag i täcket bakifrån och dra det över sig framåt gör svin ont. Lyfta och flytta på saker känns i den onda punkten. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag kan inte komma på ett speciellt tillfälle där jag kan ha skadat mig. Jag har försökt vila från träningen i några veckor, men det hjälper inte.    What to do?


Nu ska jag käka lite lunch, börjar på bli riktigt hungrig   


Idag fyller min barndomskompis Pernilla 34 år, och vill ta tillfället att nämna henne och säga grattis älskade vän!   


  








 
 
Cissi

Cissi

18 november 2010 13:23

Jag vet precis hur det är med sovångesten. Skitjobbigt!
Men jag har lagt om taktiken. Går och lägger mig tidigast kl. 22.30 Ibland blir det lite senare oxå. Då är det betydligt lättare att somna snabbt och jag får oftast sova hela natten. Jag låter bli att stressa upp mig över att inte kunna somna. Tanken finns fortfarande kvar, men inte stressen.
Tror det inte finns den perfekt metoden om man har sömnproblem i allmänhet. Men nån sorts teknik kan väl underlätta. Tar nog ett tag att hitta den bara.

http://ciber.blogg.se

Linda Nordstrand

18 november 2010 13:27

Tack för tipset =)
Jag får prova några olika metoder dom veckor som är kvar, så får jag se om jag hittar någon som passar bra för mig =)

 
Ingen bild

Micke

18 november 2010 13:39

Selle borde ha några tips från när han jobbade i skogen. Då kunde han sova gott.

Linda Nordstrand

18 november 2010 13:53

Han har inte kommit några goda råd än, men jag får pressa han en smula kanske =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Nordstrand - 6 september 2012 21:35

Jaha...nu är jag tillbaka på jobbet efter ca 1 års ledighet, och det med blandade känslor. Det är roligt att träffa alla arbetskamrater igen! Det är skönt att sitta och äta lunch i lugn och ro, utan att behöva kasta i sig lunchen eller behöva ro...

Av Linda Nordstrand - 1 september 2012 20:28

Jag har målat och bytt knoppar på ett gammalt skåp efter farmor och farfar, och resultatet vart riktigt bra      Jag hann ta bort 3 av knopparna innan jag kom på att jag skulle knäppa ett före kort dock...   FÖRE: EFTER:           ...

Av Linda Nordstrand - 27 augusti 2012 12:51

              Söta kompisar dom där två      Själv känner jag att jag skulle behöva be om ursäkt till mina egna kompisar, för att jag inte varit särskillt närvarande på sista tiden. Jag ringer nästan aldrig till någon. Jag ringde inte e...

Av Linda Nordstrand - 25 augusti 2012 13:05

Nu har vi flyttat ner Andreas alla datagrejer så att lill-stumpa-stumpa äntligen skulle få sitt lekrum.   Det vart jätte mysigt, och vi är där inne ofta      Till myshörnan har jag köpt 4 st kuddar, och resten har jag sytt själv. Dom köpta är...

Av Linda Nordstrand - 1 augusti 2012 11:03

I lördags var vi på dop i Attmars kyrka. Det var Millys kusin Nova som skulle döpas.         Sista bilden har jag lånat från Hennys blogg (Novas mamma, Andreas syster). Hon var så söt lilla Nova, och så duktig i kyrkan! Milly skötte sig b...

Presentation

Omröstning

Våren är på ingång. Vilken är din favorit årstid?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lindas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards